Friday, May 17, 2013

Tauhid: Pelajaran yang ketiga (samb.)

Taqlid

Adalah erti taqlid itu menerima perkataan orang lain dengan tiada mengetahuikan dalil dan keterangan.
Terbahagi taqlid itu kepada 2 bahagian:-
1. Taqlid yang putus iaitu kepercayaan yang terlekat betul dimata hati dengan teguh dan kuat serta tiada akan  berubah-ubah atau berbalik semula jika mereka yang diikutnya itu berubah atau berbalik sekalipun tetapi kekuatan kepercayaannya itu tiada boleh mengadakan dalil.
2. Taqlid yang tiada putus iaitu mengikut perkataan atau kepercayaan orang lain dengan tiada teguh. Kiranya mereka yang diikutnya itu berubah atau berbalik kepercayaannya dan i'tiqadnya maka iapun berbalik jua.

Iman mereka yang bertaqlid
Adalah iman mereka yang bertaqlid itu tiada diukumkan kafir jika taqlidnya putus. Hanya diamakan mukmin yag derhaka kiraya ia belajar boleh dapat megadakan dalil atas kepercayaannya itu. Adapun mereka yang bertaqlid tiada putus itu serupalah imannya seperti mereka yang syak, zhon dan waham. Maka tiada sah imannya.
Walhasil adalah iman orang yang bertaqlid itu sentiasa di dalam bahaya dan kebimbangan kerana tergantung kebenarannya itu atas mereka yag diikutnya. Jika benar dan hak perjalanan mereka yang diikutnya itu seperti gurunya maka yang mengikut itupun benar dan hak jua tetapi jika sebaliknya maka binasalah ia bersama-sama dengan orang yang diikutnya itu.

No comments:

Post a Comment