Tuesday, April 16, 2013

Tarikh: Pelajaran yang pertama (samb.3)

Bumi dan Alam
Berkata ahli ilmu biologi: adalah bumi ini asalnya daripada jisim yang terbangsa kepada api atau jenis api dan ia tiada sejuk melainkan setelah beberapa ribu tahun (yang tiada diketahui) setelah itu baharulah ia keras sebelah luar umpama lengkung bersakar kemudian lepas itu beribu-ribu tahun (tiada diketahui juga) baharulah ia sesuai boleh dibuat tempat bercucuk tanam, lepas itu baharulah sesuai pula bagi tempat kehidupan binatang kemudian manusia.

Manusia
Berkata lagi ulama biologi itu, bahawasanya manusia itu mula-mulanya berkeadaan liar. Setelah melalui masa beribu-ribu tahun baharulah mengerti membuat kerja-kerja yang mustahak baginya seperti membuat rumah, pakaian dan makanan kemudian beransur-ansurlah ia sedikit demi sedikit berjinak-jinak dan moden hingga sampai keadaannya bagaimana yang ada pada hari ini.

Bahagian tarikh manusia
Tarikh manusia itu 2 bahagi; tarikh am dan tarikh khas. Maka tarikh am iaitulah tarikh yang menceritakan hal ehwal mausia semua sekali dan tarikh khas iaitu yang membahaskan hal sesuatu bangsa atau sesuatu kaum atau sesuatu kerajaan sahaja.
Adapun masa tarikh itu dibahagi 3 kurun. Yang pertama mulanya daripada masa yang tiada diketahui hingga binasa Kerajaan Rom Barat dan kurun menengah mulanya dari semenjak jatuh Kerajaan Rom Barat hingga runtuh Kerajaan Rom Timur (dari mula bangkit Kerajaan Bani Uthman di Constantinople, Turki) dan kurun yang akhir mulanya dari semenjak terdiri Kerajaan Constantinople itu hingga zaman kita sekarang. Kalimah 'kurun' itu jamak mufradnya 'kharnun'. Makna kharnun ialah masa seratus tahun.
Sebagai penutup pelajaran yang pertama ini adalah tarikh manusia itu tiada dapat diketahui dengan yakin melainkan sebahagian yang kecil jua dan yang dapat diagak dengan bertulis ialah ehwal mausia dalam tempoh 3 ribu tahun sahaja lebih kurang. Adapun yang dahulu daripada itu, waAllahu'alam.

No comments:

Post a Comment