Wednesday, April 10, 2013

Tarikh: Pelajaran yang pertama (samb. 2)

Ilmu yang membantu Tarikh
Adalah ilmu yang membantu ahli Tarikh pada mendapatkan hakikat Tarikh itu banyak dan yang penting sekali ialah ilmu geografi, ilmu takwim dan ilmu mengenal hal-ehwal bumi (biologi).

Permulaan Tarikh
Dari bila Tarikh itu dimulakan? Jawab soalan ini tiada dapat ditetapkan dengan tepat tetapi biasanya manusia hingga orang-orang kebanyakkan pun selalu mengambil berat dengan kejadian-kejadian yag besar iaitu seolah-olah sudah jadi tabi'at kepada mereka itu menyandarkan sesuatu hal kepada kejadian -kejadian yag besar itu seperti dikatakan " Perkara itu berlaku lepas taufan Nuh, lepas beranak Nabi Isa a.s atau lepas berpindah (hijrah) Nabi Muhammad SAW sekian-sekian tahun, masa perang besar dunia yang pertama, masa Jepun dan sebagainya". Maka kejadian yang besar-besar dipakai jadi permulaan Tarikh itu terlampau banyak tetapi yang biasa digunakan orang 3 kajadian sahaja Permulaan Manusia Jadi, Peranakkan Al Masihi   dan Hijrah Muhammadiah.

Permulaan Manusia Jadi
Bersalah-salahan pendapat ahli Tarikh atas soal permulaan manusia jadi. Setengah orag berpendapat manusia itu sudah ada di atas muka bumi ini selama empat ribu tahun sebelum miladi atau sebelum hijrah. Setengah orang lain berkata enam ribu tahun dan ada pula berkata sudah bermillion-million tahun. Maka jalan menuju kepada yang tepat tiada dapat kerana bahan-bahan untuk mengetahuinya sangat sedikit padahal menyelidik barang lama masih tiada putus tetapi pendapat yang boleh dikatakan sekata di sisi ahli-ahli Tarikh setua-tua umat di atas muka bumi ini ialah orang cina, orang india dan orang mesir dan menurut Tarikh, orang eropah adalah bangsa-bangsa yang tiga ini telah ada di atas muka bumi ini dari semenjak enam atau sepuluh ribu tahun lebih kurang.

No comments:

Post a Comment