Wednesday, May 1, 2013

Tauhid: Pelajaran yang ketiga

Mengenal Allah
Adalah mengenal Allah itu terhimpun di dalamnya 3 perkara:
1. I'tikad yang putus
2. Muafaqat dengan yang sebenarnya
3. Dengan dalil

I'tikad yang putus:
Adalah i'tikad yang putus itu ialah kepercayaan yang tiada berdolak-dalik dan tiada di dalamnya syak, zhon dan waham. Maka tiada dinamakan mengenal kiranya kepercayaan itu berdolak-dalik, berbelah-belah fikiran, was-was atau sangka-sangka.

Muafaqat dengan yang sebenar:
Adalah muafaqat dengan yang sebenar itu iaitu kepercayaan yang putus yang bersetuju dengan apa yang sebenar sebagaimana kepercayaan rasul dan sahabat-sahabatnya (ahli as sunnah wal jamaah), maka yang tiada muafaqat dengan yang sebenar itu seumpama kepercayaan orang nasrani mengatakan ada 3 tuhan dan kepercayaan orang majusi mengatakan ada 2 tuhan, maka kedua-dua kepercayaan ini tiada dinamakan mengenal.

Disertakan dalil:
Adalah kepercayaan yang putus lagi muafaqat dengan yang sebenar sebagaimana yang diterangkan di atas itu hendaklah disertakan dengan dalil yang menunjukkan dan menguatkan kepercayaannya. Kiranya kepercayaan itu tiada disertakan dengan dalil maka tiada dinamakan mengenal, hanya dinamakan taqlid (mengikut perkataan atau i'tikad orang lain dengan tiada mengetahui dalil).

No comments:

Post a Comment