Friday, March 22, 2013

Subjek: Tarikh darjah 4

Hari ini saya ingin mula membaca kitab tarikh. Kitab-kitab Sekolah Agama Johor ini 100% bertulisan jawi, jadi disebabkan telah berpuluh tahun meninggalkan alam persekolahan dan telah lama tidak membaca tulisan jawi, mohon maaf sekiranya terdapat kesilapan saya dalam membacanya. Terdapat beberapa perkataan yang saya kurang pasti untuk menyebutnya. Saya terbuka untuk menerima sebarang teguran yang membina daripada para pembaca untuk sama-sama kita mengambil manfaat darinya, insyaAllah. Selamat membaca.




Pelajaran yang pertama:
Tarikh dan Kaitannya

Pengenalan Tarikh
Perkataan ' Tarikh' itu bahasa arab maknanya di dalam peribahasa menentukan waktu atau menetapkan masa atau menyatakan masa kesudahan sesuatu umpama 'surat saya ada tarikh'. Ertinya surat saya ada ditulis haribulan dan tahunnya. Adapun maksud tarikh disisi istilah iaitu ilmu yang dengan dia diketahui segala hal ehwal ummah dan bangsa-bangsa yang dahulukala dan sekarang.
Ilmu ini sangat berguna pada segenap lapisan masyarakat. Kerana dengan mengetahui hal-hal orang yang dahulu dan segala kejadian yang berlaku, manusia dapat mengambil iktibar pada yang baik jadi tauladan dan pada yang buruk jadi sempadan. Bahkan dengan tarikh lah menjadikan seseorang atau sesuatu bangsa itu bersemangat pada meninggikan agama, bangsa dan tanahairnya.

No comments:

Post a Comment