Friday, March 22, 2013

Tarikh: Pelajaran yang pertama (samb.)

Punca Ilmu Tarikh
Adalah tarikh itu diambil daripada kesan barang-barang dan hal-hal yang berlaku.  Iaitu terbahagi kepada 3 bahagian: pertama kesan yang tetap, kedua kesan yang dinukil, ketiga kesan barang lama.

Maka yang dikatakan kesan yag tetap itu ialah perkara yang tetap terpelihara daripada berubah-ubah umpama surat-surat,buku-buku daftar, buku-buku agama, takwim-takwim, perintah-perintah, undang-undang, pekeliling-pekeliling, perjanjian-perjanjian dan seumpamanya.

Yang dikatakan kesan yang dinukil itu ialah perkara yang didengar dan dipindahkan dari ibu-ibu bapa kepada anak-anak seperti cerita-cerita, pantun-pantun dan seumpamanya. Bahagian ini meskipun terkadang-kadang ada yang melampau-lampau dan ada tokok tambah pada setengah-setengah ketika tetapi yang demikian itu tidak sunyi juga ada mengandugi faedah dan berguna pada orang yag suka menyelidik hal-hal dan menghalusi sesuatu perkara.

Adapun bahagian yang ketiga itu iaitulah kesan barang-barang lama, bekas-bekas negeri (bandar), kota-kota, tembok-tembok, patung-patung berhala, batu-batu nisan,batu-batu berukir, senjata-senjata, pakaian-pakaian, alat perhiasan rumah dan seumpamanya.

No comments:

Post a Comment